Metastatik Meme Kanserinde El Ayak Sendromu

0

Metastatik meme kanseri tedavisinde kullanılan bazı ilaçlar ‘el ayak sendromu’ dediğimiz ve kızarıklık, şişme ve bazen deri soyulması şeklinde görülen bir yan etkiye neden olabilir.

Tıbbi ismi palmar-plantar eritrodisestezi’dir, Capecitabine (Xeloda) gibi bazı ilaçlarda bu etkiye daha sık rastlanır.

Sürekli tedavi de bu riski artırabilir. Semptomların zamanla arttığını -özellikle el ayak sendromuna yol açan bir ilacı uzun dönemli kullanıyorsanız- gözlemleyebilirsiniz.

Her yeni kürde semptomlar daha sık ortaya çıkıp, iyileşme süresi uzayabilir.

Neler yapabilirsiniz öncelikle tüm şikayetlerinizi doktorunuza ne kadar süredir bu şikayetleri yaşadığınızı da ekleyerek bildirin.

Yarattığı rahatsızlığı 1 den 10 kadar şiddeti ile derecelendirmeye çalışın.

Doktorunuz:

• Bu semptomları azaltacak bir ilaç önerebilir.

• Eğer uyuşukluk, karıncalanma günlük hayatınızı ve yürümenizi etkiliyorsa aldığınız ilaç dozunu artırabilr.

• Semptomları azaltmak için kemo off zamanını uzatabilir.

• Tedaviyi geçici durdurabilir veya başka bir ilaca geçebilir. Tedavinin dozu ve zamanlaması değişir ise artık etkili olmayacak diye düşünüp, yan etkileri söylemekten kaçınmayın.

Tedavinin çok önemli bir amacınında yaşam kalitesini artırmak olduğunu unutmayın. Sizin ihtiyaçlarınız da tedavinin bir parçası olmalı ve tedavi planınızda aktif rol oynamalısınız.

(AĞUSTOS 31, 2015, İNCELEME: Evelyn Robles-Rodriguez, RN, MSN, APN, AOCN)

Daha fazla kişiye ulaşabilmek için ....Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on Google+

Leave A Reply